
- Населено място
- Фондация "Приложни изследвания и комуникации"
- Училище
- Над 25 ОУ и СОУ от цялата страна.
- Брой редовни ученици
- 250-350
- Име на описваната инициатива
- Обучителна програма "Киберскаут"
- Лице за контакт - име
- Георги Апостолов
- Длъжност
- координатор на програмата
- Телефон
- 02 9733000
- Електронна поща
- georgi.apostolov@online.bg
- Предизвикателства пред общността / училището
- Инцидентите с деца в интернет са все по-често срещано явление, с което обаче училищата не са готови да се справят. Още повече, че децата, които се сблъскват с онлайн проблеми, не са склонни да споделят с учители и родители, а най-често се обръщат към свои връстници. Най-рисковата възраст е 11-15 години.
- Кратко описание
- В рамките на два дни децата се запознават с най-често срещаните опасности в интернет, начините за тяхното предотвратяване, а също така как да предадат получените знания на своите връстници. Обучените ученици получават и възможността да участват в състезание с другите обучени техни връстници от други населени места и училища в подготвяне и провеждане на дейности за техни връстници. Излъчват се три най-добри дейности и участвалите в тях ученици се награждават на тържествена церемония в София в Деня за безопасен интернет през февруари следващата година.
По време на обучението се провежда и 3-4 часово обучение на учители, които да помогнат за организиране и провеждане на дейност.
- Целева група
- Ученици, Учители
- Цели
- Изграждане на мрежа от ученици от 5 до 7 клас, които са подготвени да помогнат със съвет на свои връстници, които са изпаднали в рискова ситуация в интернет.
- Активности и времева рамка
- Обявяване на конкурс между училищата, които кандидатстват за участие в програмата. Бонус носят поканите за обучение на деца от повече от едно населено място и повече училища и включването на деца от различни социални и етнически групи.
- Екип
- 2-3 човека
- Брой участници
- 21-30
- Ресурси - парични
- За финансиране на програмата беше сключено партньорство с Теленор България, които покриват разходите по обученията.
- Ресурси - човеко-часове
- Методиката вече е отработена, известно време отнема свързването с подходяща фирма, която да осигурява храната на децата през двата дни на обучението, както и подходящо помещение за обучение. Самото обучение се провежда от двама обучители, на които това отнема 3 или 4 дни според местоположението.
- Училищни ресурси
- флипчарт, проектор, зала
- Източници на финансиране
- Основен източник на финансиране е Теленор България.
- Тема(и)
- Дигитална грамотност, Превенция на насилието
- Основни предизвикателства
- Ангажирането на учители да съдействат на децата да измислят и проведат своя дейност не работи на всички места. Обявяването на състезание с награди за победителите повиши активността.
- Елементи, които се получиха най-добре
- Обучението е изцяло интерактивно, което изключително се харесва от децата и те участват много активно.
- Постигнати цели
- Проведените входни и изходни анкети с тях показват почти двойно повишаване на информираността и осъзнаването на най-големите рискове за деца в интернет. След обучението учениците са готови да помогнат със съвет на техни връстници, сблъскали се с рискова ситуация онлайн, както и да ги насочат към кого да се обърнат за помощ и съдействие.
- Инструмент за измерване на резултати
- -
- Изводи
- Подобни обучения са много необходими и се приемат добре от децата. Повече внимание и време изискват учителите, за да разберат смисъла на обучението и на това да подкрепят децата да приложат получените знания и умения на практика.
- Продължение
- Програмата ще продължи и през 2017 година.
- Практически препоръки
- Не.
Към добри практики