- Населено място
- Фондация „Джендър образование, изследвания и технологии”, София
- Училище
- 35 СУ „Добри Войников”, град София НУ „Св.Св. Кирил и Методий”, град София СУ „Цветан Радославов”, град Свищов ОУ „Никола Вапцаров”, град Ботевград ОУ „Васил Левски”, село Литаково, община Ботевград ПГЛПЕХТ, град Ямбол
- Брой редовни ученици
- над 500
- Име на описваната инициатива
- Програма за изграждане на равнопоставена училищна среда “Училище без насилие и стереотипи, определени от пола”
- Лице за контакт - име
- Елена Велинова
- Длъжност
- Координатор на програмата
- Телефон
- 02 988 78 55
- Електронна поща
- gert@mbox.contact.bg
- Предизвикателства пред общността / училището
- Училището е място, където, освен знания, младите хора трябва да придобиват умения да приемат себе си с разбиране и да се отнасят толерантно и с уважение към Другия, независимо от неговия пол, възраст, националност, религиозна и етническа принадлежност.
От най-ранна възраст ние първо възприемаме Другия като момче или момиче, мъж или жена, и след това „виждаме” другите му характеристики. Полът ни предопределя голяма част от нашето светоусещане, желания и стремежи. Той влияе на избора ни на образование или сфера на професионално развитие.
В същото време половите стереотипи, които влияят на мислите и нагласите за половете и техните роли, до голяма степен рамкират и ограничават изборите, които правят момичетата и момчетата.
Разчупването на половите стереотипи при възприемането на Другия е важна стъпка в посока превенция на насилието, основано на пола. Преодоляването на причините за този вид насилие е важно и за двата пола, защото от последиците му в еднаква степен страдат и момичетата, и момчетата. Традиционните представи какъв трябва да бъде мъжът и каква трябва да бъде жената често пъти са в основата на случаите на домашно насилие, сексуален тормоз, насилствените ранни бракове.
- Кратко описание
- Програмата включва обучения и дейности на няколко нива: обучение на учители, на ученици, на обучители на връстници, обучение на връстници от връстници. Всяко обучение включва запознаване с джендър проблематиката и учене чрез преживяване с цел повишаване на чувствителността към насилието, основано на пола, както и към проявите или липсата на полова равнопоставеност.
Участниците получават материали и примерни упражнения за работа в час на класа; насоки за включване на джендър теми в учебни часове; за разработване на ученически проекти по теми свързани с равнопоставеността на половете, с участие на родителите.
Състезания между родители и деца; мултимедийни презентации от учениците за доказали се жени и мъже в нетрадиционни за пола сфери на живот; изложби за влиянието на половите стереотипи бяха основните дейности, които се реализираха както в самите училища, така и на други места.
Програмата е реализирана за първи път в рамките на тригодишен проект. Целта му беше да се изгради партньорство между училището и семейството, като се създаде училищна среда, която отчита джендър спецификите, но и работи за изграждането на ненасилствени отношения между децата, вкл. по признак “пол”.
- Целева група
- Родители, Ученици, Учители
- Цели
- Основните цели на програмата са свързани с това, да се превърне училищната общност в по-сигурно място за децата, където насилието и злоупотребата на основата на пола се сведени до минимум, а стереотипното мислене по отношение на пола е трансформирано в конструктивно сътрудничество между момичета и момчета, от една страна, и между ученици, учители и родители, от друга страна.
Програмата цели промяна в традиционните нагласи и разбирания за ролите, определени от пола, с които повечето млади хора се сблъскват, както в семейството, така и в училище, и в широкото обществено пространство, и които водят до ограничаване на възможностите за реализация на младите хора, което в същността е ограничаване на изконното им право на избор.
Специфичните цели на програмата се отнасят до повишаване информираността на младежите за ползите от равните възможности за момичетата и момчетата, което ще допринесе за намаляване на нивото на насилие, основано на пола и ще редуцира и промени редица отрицателни стереотипи, определени от пола.
- Активности и времева рамка
- Дейностите по Програмата влизат в годишния план на училището, което я прилага. Това се налага заради по-добрата организация и координирането на дейностите с други училищни инициативи.
- Екип
- над 12 човека
- Брой участници
- над 30
- Ресурси - парични
- Основният ресурс, който е необходим за реализирането на тази програма е ресурсът “време” .
- Ресурси - човеко-часове
- ----
- Училищни ресурси
- флипчарт, проектор, материали за рисуване, компютри, зала
- Източници на финансиране
- Програмата “Училище без насилие и стереотипи, определени от пола” се реализира като част от проект със същото име, финансиран от швейцарската фондация “Оук”.
- Тема(и)
- Гражданско и здравно образование, Превенция на насилието, Приобщаващо образование, Работа с родители
- Основни предизвикателства
- Равнопоставеността на половете и насилието, основано на пола не се разпознават като проблемни области в училище.
Като цяло учебните програми предоставят равни възможности и на момичетата, и на момчетата да се включват еднакво в учебните дейности. В същото време продължават да съществуват неосъзнати нагласи за способностите на момичетата и на момчетата, за това кой от двата пола в кои сфери се справя по-добре. Съответно насилието, основано на пола не се разпознава като проблем, защото до голяма степен то се свързва предимно с физически посегателства, но отношенията, базирани на полови стереотипи, които ограничават, етикетират и предопределят изборите на младите хора в посока, различна от желаната, допринасят и пораждат прояви на насилие, основано на пола.
Справянето с тези предизвикателства в училищна среда се случва посредством по-голямата информираност и повишаване на чувствителността по теми, свързани с пола. Това се случва чрез добре структурирани обучения и дейности, които дават възможност и на учителите, и на учениците да се ориентират в т.нар. джендър проблематика и да проиграят и дискутират ситуации, свързани със стереотипите и насилието, основани на пола.
- Елементи, които се получиха най-добре
- Без първоначално обучение на възрастните и на децата, които биха искали да работят по темата, трудно може да се постигне успех в прилагането на програмата. Програмата „Училище без насилие и стереотипи, определени от пола” има своите специфики, които са свързани с разбиране на съдържанието на понятието „джендър” и с разпознаване на проявите на джендър проблематиката в ежедневни ситуации.
- Постигнати цели
- В началото и в края на програмата учениците попълват въпросник “Равнопоставеността на мъжете и жените, видяна през очите на децата”
- Инструмент за измерване на резултати
- -
- Изводи
- Темата за половете, като цяло, отсъства от учебните програми, а половите стереотипи все още силно влияят на изборите, които правят младите хора. Темата за половете и техните роли е не само важна, но наложително е тя да бъде обсъждана в училищна среда, защото това дава възможност на децата и юношите да се справят със собствените си страхове, със собствените си притеснения и дилеми.
- Продължение
- Програмата „Училище без насилие и стереотипи, определени от пола” прерасна в национален конкурс със същото име. Досега този конкурс има три издания, осъществени с подкрепата на МОН и НМД. Идеята на конкурса е да се даде възможност на училища от цялата страна, които развиват и реализират добри практики с цел превенция на насилието сред младите хора, вкл. на основата на пола, да споделят тези практики и да покажат резултатите,които са постигнали.
Екипът на фондация „Джендър образование, изследвания и технологии” планира да обяви в началото на 2017 година четвъртото издание на конкурса „Училище без насилие и стереотипи, определени от пола”, отново с подкрепата на МОН.
- Практически препоръки
- Темата за стереотипите и насилието, определени от пола могат да допълнят с нови перспективи учебното съдържание по история; литература, музика, изобразително изкуство, физическо възпитание и спорт.
Към добри практики